يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۴ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱

معصومه شمسینی غیاثوند : سینمای کودک و نوجوان در دوران دهه شصت و هفتاد شمسی، همواره در اوج قرار داشت و بسیاری از کارگردان صاحب نام از جمله «عباس کیارستمی»، «مجید مجیدی» فعالیت سینمایی خود را با سینمای کودک و نوجوان آغاز کردند. در دهه‌های اخیر جز تعداد معدودی فیلم شاهد افول سینمای کودک و نوجوان هستیم  این در حالی است که مسئولان فرهنگی کشور نیز نسبت به موضوع بی‌تفاوت هستند.

۱۶ تا ۲۲ مهرماه به خاطر روز جهانی کودک به نام هفته کودک و نوجوان نامگذاری شده بود و نشست‌های متعددی درخصوص وضعیت سینمای کودک و نوجوان برگزار شد، در حالی است که به گفته فیلمسازان کودک پس از پایان هفته کودک و نوجوان و یا جشنواره کودک و نوجوان تمامی صحبت‌های مسئولان به فراموشی سپرده می‌شود.

فیلم سینمایی «بام بالا» این روز‌ها یکی از معدود فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان به تهیه‌کنندگی «بهروز مفید» و کارگردانی «سید جلال سید حاتمی» در حال اکران است. این فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است و در سی‌و چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان موفق به کسب چهار جایزه در فیلم، فیلم‌نامه، کارگردانی و موسیقی شده است.

وزارت آموزش و پرورش با سینمای کودک و نوجوان بیگانه است/سینمای کودک در اولویت مسئولان فرهنگی  قرار ندارد

بهروز مفید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بام بالا» که دو فیلم کودک و نوجوان دیگر به نام «دزد و پری» و «روز اردو» را در پرونده سینمایی خود دارد، با انتقاد از عدم حمایت مسئولان فرهنگی از سینمای کودک و نوجوان به دیباچه می‌گوید: واقعیت این است وقتی از سینمای کودک حمایت نشود و کارگران مطرح سینمای کودک احساس کنند که فقط در مقطع کوتاهی مثل جشنواره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد ترجیح می‌دهد که در جایی دیگری به جز سینمای کودک و نوجوان کار کنند. سرمایه‌گذاران و بازیگران مطرح در سینمای بزرگسالان حضور قوی‌تری دارند و رونق سینما در بخش بزگسال است، زیرا حمایت مالی از سینمای کودک و نوجوان نمی‌شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بام بالا» از اکران این فیلم ابراز نارضایتی می‌کند و می‌افزاید : سینمای کودک و نوجوان در مواقع اکران فوق‌العاده دچار بحران است در حالی که سینمای کودک ما ظرفیتی دارد که قابل قیاس با سینمای بزرگسال نیست برای همین در اکران‌ها اگر سینمای کودک حمایت نشود نمی‌تواند بازده مناسبی داشته باشد و در این شرایط هر سال سینمای کودک و نوجوان کوچکتر خواهد شد.

مفید تصریح کرد: سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای تولید و هم برای اکران از شرایط مناسبی برخوردار است. به دلیل اینکه از نظر بودجه و اکران جای نگرانی ندارد با فروش ۱۲ میلیاردی فیلم «پسردلفینی» مواجه هستیم، اما برای فیلم بام بالا که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در چهار بخش بهترین فیلم،  فیلم‌نامه، کارگردانی و موسیقی مقام کسب کرد با این وضعیت تبلیغاتی به شکست مواجه خواهیم شد. در شرایط کنونی تلویزیون عنایتی کرد و آگهی‌هایی از این فیلم را پخش کرد در حالی که بنیاد سینمایی فارابی متولی این فیلم است اقدامی تبلیغات انجام نداده است.

تهیه کننده تله فیلم «روز اردو» با انتقاد از عدم حمایت وزارت آموزش و پرورش از فیلم کودک گفت :  وزارت آموزش و پرورش با سینمای کودک و نوجوان بیگانه است، شورای صدور مجوز‌ها که هر سال برگزار می‌شد و به مدارس توصیه می‌کردند که برای اکران فیلم‌ها حضور پیدا کنند، اما با وجود بیش از دو ماه از درخواست ما که خواهش می‌کنیم این شورا تشکیل شود هنوز این شورا تشکیل نشده است در حالی که بخشی از بودجه فیلم کودک و نوجوان از این طریق به دست می‌آمد. وقتی وزارت آموزش و پرورش به سینمای کودک بی‌تفاوت است ما نمی‌توانیم از ارگان دیگری توقع داشته باشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بام بالا» با بیان اینکه سینمای کودک و کودک فقط مربوط به جشنواره‌ها نیست، گفت: جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان تنها مقطعی را به موضوع سینمای کودک می‌پردازند و بعد از گذشت چند روز به طور کامل این موضوع  به فراموشی سپرده می‌شود. سینمای کودک مانند سینمای بزرگسالان  نیست و نیار به حمایت ویژه دارد. این حمایت فقط در مقطع تولید نیست و باید در پخش و اکران هم مورد توجه قرار بگیرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دزد و پری» در پایان خاطرنشان کرد: ما فیلمسازان جوان با استعدادی داریم که برای سینمای کودک حرف بسیاری برای گفتن دارند و می‌توانند فرهنگ خودمان را به کودکان انتقاد دهند، اما ما فضا را به راحتی خالی می‌کنیم اگر در پلتفرم‌ها تماشا کنید فیلم خارجی به جای فیلم‌های کودک و نوجوان جایگزین و فضا به راحتی برای فیلم‌های خارجی باز شده است، اما سینمای کودک و نوجوان هنوز در اولویت مسئولان فرهنگی کشور قرار ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳